Som la sortida: ensenya el cor!
Comença una campanya de Balanç Social atípica i més important que mai! Ens hem marcat com a objectiu principal que el Balanç Social sigui una eina en favor d’una resposta de l’ESS i per a l’ESS al context que estem vivint. I, per aconseguir-ho, farem les preguntes habituals sobre l’exercici anterior, el 2019, però també volem conèixer la situació de les organitzacions arran de la crisi desencadenada a partir de la COVID19.
Aquest any, fer el balanç social és més important que mai. A partir del 27 d’abril tornem a ensenyar el cor!
Aquest nou episodi de crisi que ha desencadenat la COVID19 fa que aquest any sigui més important que mai que les entitats de l’ESS tornem a ensenyar el cor. La Comissió de Balanç Social de la XES tenim clar que el Balanç Social d’aquest any no pot mantenir-se aïllat del context que tenim des del mes de març i hem treballat, conjuntament amb altres agents, perquè el Balanç Social esdevingui una eina en favor d’una resposta conjunta de l’ESS a a mig i llarg termini.
El Balanç Social com a eina a disposició de la resposta conjunta de l’ESS a mig i llarg termini
Quan habitualment exposem què creiem que aporta a les entitats el fet de fer el Balanç Social parlem de 4 tipus de beneficis. Tot plegat no deixa de ser cert: necessitem que l’ESS sigui més visible que mai, necessitem comunicar les nostres pràctiques, que les Administracions reconeguin la nostra tasca i poder seguir el procés d’autoavaluació i millora interna.
Ara bé, aquest 2020 necessitem anar més enllà: ens hem marcat com a objectiu principal que el Balanç Social sigui una eina en favor d’una resposta de l’ESS i per a l’ESS al context que estem vivint.
D’una banda, volem conèixer i visibilitzar l’impacte que està tenint la crisi desencadenada per la COVID19 per poder disenyar plans i propostes a mig i llarg termini.
D’altra banda, aquestes últimes setmanes s’està posant de relleu que el públic i comú, les cures, el suport mutu i la resiliència, sobretot ecològica, són puntals fonamentals per sortir d’aquesta crisi i la que ve. Tots aquests valors i pràctiques defineixen l’ESS i creiem que és més necessari que mai que els visibilitzem i ressaltem.
I per tant, necessitem enfocar la campanya des de diversos eixos:
Del 2019 necessitem conèixer:
1. Quina era la situació en tancar l’exercici 2019 per tal de poder-la comparar amb la situació de 2020.
2. Quines pràctiques definien l’ESS el 2019 i quina ha estat l’evolució comparada amb anys anteriors. Les pràctiques de l’ESS ja eren una resposta als reptes que teníem abans de la COVID19. Uns reptes que aquesta pandèmia està desencadenant, visibilitzant i accelerant la necessitat de resposta.
Del 2020 necessitem conèixer:
1. Quin ha estat el primer impacte durant la fase d’estat d’alarma i com hi han fet front les empreses i entitats de l’ESS.
2. Quina és la situació de les entitats al final del primer semestre de 2020 i la previsió fins a final d’any, per tal de poder avaluar l’impacte a mig termini i les mesures necessàries a aplicar.
3. Quines són les mesures que les entitats demanen per tal de poder fer front a la crisi de mig i llarg termini que s’està desencadenant.
Estructura de la campanya de Balanç Social 2020
Amb tot plegat, la campanya del Balanç Social d’aquest any és lleugerament diferent a l’habitual i constarà de dues fases:
– Fase 1: a partir del 27 d’abril: preguntes referents a l’exercici 2019
– Fase 2: a partir de l’1 de juliol: preguntes referents al context de crisis derivat del Covid-19
A més, aquest any també volem fer èmfasi en facilitar a les entitats tot el que puguem del procés de recollida de dades. És per això que hem establert un horari setmanal per fer resoldre dubtes via jitsi i hem creat, al web de mercat social de la XES, un apartat específic de la campanya d’aquest any que recull la informació necessària per participar de la campanya;
- Informació de la fase 1
- Informació de la fase 2
- Acompanyament a les entitats
- Preguntes freqüents
- Recull de documentació útil
I, com sempre, la plataforma per recollir les dades serà ensenyaelcor.org.